loader image

4.08 – piątek – godzina 20:30

/ wieża kościoła św. Katarzyny /

Weekend z muzyką żydowską – Goldwasser Muzik

Mathieu Daniël Polak – carillon (Niderlandy)
& Mikołaj Trzaska – klarnet, saksofony 
(Gdańsk)

Program:

I carillon solo

Shalom Alechem

Lecha Dodi

II klarnet & carillon

Trzy Witze (żarty) na klarnet i dzwony

Te’amim in C

III klarnet solo

Improwizacja na temat obrazu

Improwizacja na temat historii

IV klarnet & carillon

The Seder Plate

Purim Spiel

Goldwasser Waterfalls

MATHIEU DANIEL POLAK  

jest absolwentem Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort. W 2000 r. uzyskał tam tytuł magisterski ze specjalnością „edukacja carillonowa” Od tego samego roku pracuje tam jako nauczyciel Niderlandzkiego Centrum Carillonowego. Mathieu jest laureatem nagród w konkursach carillonowych w Hamburgu i Enkhuizem (Niderlandy). Występował jako carillonista na koncertach w Japonii, Danii, Portugalii, Francji, Belgii, Niemczech, Litwie i USA.

Od 2008 roku jest carillonistą Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie. Poza grą na carillonie legitymuje się dwoma magisteriami z kompozycji – Instytutu Lemmensa w Leuven (Belgia, 2013) i Utrechckiej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych (Niderlandy, 2010).

Jego kompozycje na różne instrumenty były wielokrotnie nagradzane. W 2019 roku uzyskał stypendium od Fonds voor de Podiumkunsten na skomponowanie i zaaranżowanie na carillon muzyki żydowskiej pod tytułem Chag Sameach. Prawykonania dokonał w 2019 roku w Amsterdamie Boudewijn Zwart. Za kompozycję Chag Sameach Mathieu został uhonorowany prestiżową nagrodą Visser Neerlandia Award w 2020 roku.

W ostatnim czasie Mathieu studiował również kompozycję w Królewskiej Szkole Carillonowej w Mechelen (Belgia). W 2021 skomponował utwory do wydawnictwa Mazzeltov, których prawykonania dokonał w Maastricht Frank Steijns.

Mathieu studiował również fortepian w Konserwatorium Utrechckim, które ukończył w 1997 roku. Uczy także fortepianu w Szkole Muzycznej w Amersfoort i pracuje jako pianista w Liberalnej Gminie Żydowskiej w Amsterdamie.

MIKOŁAJ TRZASKA  

saksofonista, klarnecista, kompozytor muzyki filmowej. Studiował na wydziale malarstwa oraz pracowni multimedialnej na Gdańskiej ASP. Muzycznie wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80 i 90-tych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą przyjaciół, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów.

Akompaniował poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego kwartetu – Inner Ear, kwartetu klarnetowego IRCHA, duńsko-polskiego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee.

Jest popularyzatorem muzyki żydowskiej, którą wykonuje i tworzy z grupą Shofar czyli Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracuje i nagrywa z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem i Markiem Sandersem i Evanem Parkerem. Nagrał niezliczoną ilość płyt między innymi z Lesterem Bowie.

Trzaska dał się poznać także jako kompozytor pisząc muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego: Dom zły, Róża, Drogówka, Pod Mocnym Aniołem, Wołyń, Kler oraz Wesele 2. Muzykę Trzaski muzykę można także usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa, Jest dwukrotnym laureatem Orłów oraz nagrody indywidualnej za muzykę na Festiwalu w Gdyni. Jest wykładowcą na wydziale Wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim.

W zeszłym roku ukazała się biografia artysty nakładem wydawnictwa Świat Literacki Pod Tytułem “Wrzeszcz”.