loader image

26.07 – piątek – godzina 20:30

/ wieża kościoła św. Katarzyny / wieża Ratusza Głównego Miasta / wieża Więzienna /

Brak transmisji online!

Urbis sonos – koncert w przestrzeni Miasta

/ miejsce do słuchania – taras Złotej Bramy, limitowana ilość miejsc, obowiązują zapisy na carillon@muzeumgdansk.pl /

Tubicinatores Gedanenses:
Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski, Filip Pysz, Artur Elert / trąbki
Paweł Szewczyk / kotły

Monika Kaźmierczak, Wojciech Lauer
/ carillon

Program:

Wojciech Lauer (wieża kościoła św. Katarzyny):

Geert D’hollander (*1965)
Bell Canto

Monika Kaźmierczak (Wieża Ratusza Głównego Miasta)
Tubicinatores  Gedanenses (Wieża Więzienna):

Girolamo Fantini (1600 – 1675)
L’Imperiale

Anonim (Jasna Góra, XVI w.)
Intrada

Anonim (XVII w.)
Tabulatura vietoris saeculi:
Nr 309
Nr 310

Anonim (XVIII w.)
Fanfary wg marszów weselnych z Wielkopolski

Nikolaus Herman (1500-1561), z rękopisu z kościoła św. Jana
Lobt Gott, ihr Christen allzugleich (Chwalcie Boga wszyscy, opr. P. Hulisz)

Anonim, z rękopisu z kościoła św. Jana
Surrexit Christus hodie (Zmartwychwstał dziś Chrystus, opr. P. Hulisz)

Johann Valentin Meder (1649 – 1719)
Fragmenty z opery “Die beständige Argenia” (opr. P. Hulisz):
Sonata di battalia
Sinfonia nr 4

Anna Pęcherzewska-Hadrych (*1971)
Turmmusik (premiera)

WOJCIECH LAUER   

Absolwent studiów magisterskich na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury oraz Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Z zawodu nauczyciel. Nauczał muzyki w ZPSM w Elblągu, NDSM II st. w Pelplinie oraz GWSH w Gdańsku. Obecnie kształci młodzież z przedmiotów teoretycznych w OSM I i II st. w Gdańsku. Od ponad piętnastu lat regularnie gra na gdańskich carillonach podczas corocznych koncertów oraz festiwali. Brał udział w IX Międzynarodowym Festiwalu Carillonowym w Perpignan (Francja) oraz Międzynarodowym Konkursie Carillonowym w Bolsward (Holandia).

MONIKA KAŹMIERCZAK 

jest gdańską carillonistką od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort. Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów i kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.

W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. Działa w Polskim Stowarzyszeniu Carillonowym. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses, cykl Mobillon), kursy gry na carillonie i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii, Portugalii i in. Dokonuje wielu premier nowej muzyki na carillon. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis oraz brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2022 nagrany przez nią album Contemporary Carillon (PWM, seria Anaklasis) uzyskał nominację do nagrody Fryderyków w kategorii muzyki klasycznej.

TUBICINATORES GEDANENSES
(TRĘBACZE GDAŃSCY)
 

to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. W skład zespołu wchodzi czterech trębaczy: Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski, Emil Miszk i Filip Pysz oraz kotlista Paweł Szewczyk. Od 8 lat, współpracując z miejskimi instytucjami, takimi jak: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Gdańska, Międzynarodowe Targi Gdańskie, artyści starają się rekonstruować dawne brzmienie muzyczne Grodu nad Motławą. Grając na wieżach kościelnych i ratuszowej, również z towarzyszeniem carillonu, przywracają piękno gdańskiej muzyki wieżowej tzw. Turmmusik, praktykowanej w Gdańsku od XV wieku aż do początku XX wieku. Muzycy nawiązują też do wielowiekowej tradycji grania na uroczystym otwarciu i zamknięciu Jarmarku Dominikańskiego. Na tę okazję Paweł Hulisz skomponował specjalny hejnał. Oprócz tego zespół przygotował w 2022 i 2023 roku historyczną odsłonę dawnej gdańskiej tradycji pod nazwą Adwentowe dźwięki z wież (Adventsklänge aus den Türme). Gdańscy Trębacze mają w dorobku artystycznym dwie płyty z muzyką, która była wykonywana z wież gdańskich kościołów, a także z oryginalnymi kompozycjami na korpus trąbek historycznych. Są to jedyne tego typu wydawnictwa na polskim rynku fonograficznym, zawierające nagrania na tak charakterystyczny, a swego czasu bardzo popularny skład instrumentalny.

XXVI Gdański Festiwal Carillonowy