25.08 – piątek – godzina 20:30
skwer im. Jana Heweliusza.
Koncert finałowy: The Shapes of Water
Występowi towarzyszyć będzie pokaz fontanny tworzony na żywo.
Carillon Electric Orchestra:
Emil Miszk – trąbka,
Tomasz Chyła – skrzypce,
Mikołaj Basiukiewicz -syntezatory,
Sławek Koryzno – perkusja,
Monika Kaźmierczak – carillon mobilny Gdańsk
Radek Pettke – sterowanie fontanną Heweliusza na żywo
Program:
Geert D’hollander (*1965)
Ludus Modalis I:
-Spring Morning
-Reflections
-Sorrowing
-Layers
Emil Miszk (*1990)
The Shapes of Water (fragmenty – premiera)
*Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.
Tomasz Chyła (*1989)
Before the end (Przed końcem)
EMIL MISZK
trębacz, propagator muzyki improwizowanej. Miłośnik szerokiej perspektywy i długiego dystansu. Patrzy na rzeczy pod różnym kątem. Prowadzi bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch. Współtwórca niezależnego wydawnictwa Alpaka Records. PESH, BLED, Tomasz Chyła Quintet czy kwartet trąbek historycznych Tubicinatores Gedanenses to tylko niektóre z zespołów, w które jest zaangażowany.
Lider zespołu Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym w roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę środowiska muzycznego w Polsce – nagrodę FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate!”.
TOMASZ CHYŁA
dyrygent, skrzypek, kompozytor pochodzącym z małej miejscowości Strzepcz. Silnie związany z wejherowskim i trójmiejskim środowiskiem artystycznym. Aktywnie działający na płaszczyźnie muzyki jazzowej oraz chóralistyki. Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej – spec. dyrygentura chóralna oraz kierunku Jazz i Muzyka Estradowa Wokalistyka Jazzowa, Instrumentalistyka Jazzowa – spec. skrzypiec jazzowych. W październiku 2020 otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Z autorskim kwintetem jazzowym, „Tomasz Chyła Quintet” zdobył I miejsce podczas IX Europejskich Integracji Muzycznych w Żyrardowie w 2013 oraz Grand Prix na 40. Międzynarodowym Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie w 2016 roku. Z zespołem Tomasz Chyła Quintet ma na swoim koncie wydanie czterech płyt: „Eternal Entropy” 2017r., (nominacja Akademii Fonograficznej do nagrody muzycznej Fryderyki 2017 w kategorii Muzyka Jazzowa, nominacja: Fonograficzny Debiut Roku), „Circlesongs” 2018, (nominacja Akademii Fonograficznej do nagrody muzycznej Fryderyki 2018r. w kategorii Muzyka Jazzowa za najlepszy album jazzowy roku) Tomasz Chyła Quintet – Live at Polish Radio 3, 2019r, oraz „da Vinci”w wydawnictwie Alpaka Records w 2021 r.
Indywidualnie został nominowany do nagrody „Fryderyki”. W roku 2019 w kategorii Muzyka Jazzowa, jako artysta jazzowy roku. W roku 2020 otrzymał nagrodę Grand Prix Jazz Melomani w kategorii „Jazzowa Nadzieja”.
Oprócz działalności jako instrumentalista w swoim dorobku artystycznym odnosi sukcesy w dziedzinie chóralistyki. W 2011 r. współzałożył zespół wokalny Art’n’Voices z którym odnosi sukcesy na konkursach i festiwalach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej m.in.: Legnica Cantat w Legnicy, Mundus Cantat w Sopocie, Festiwal Pieśni o Morzu w Wejherowie, PolifonicoInternzionale Guido d’Arezzo w Arezzo (Włochy), Music Everywhere w Gdańsku, Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „O Złota Wstęgę Solczy” w Ejszyszkach (Litwa). Wraz z zespołem nagrał również pięć płyt. Za ostatnie wydawnictwo „Midnight Stories” wraz z zespołem otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej, Fryderyk 2021 w kategorii „Muzyka Współczesna”.
W 2015 r. został dyrygentem Kameralnego Chóru Żeńskiego przy I LO im. J. Wybickiego w Kościerzynie z którym uczestniczy w ogólnopolskim projekcie Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska. Chór zdobył szereg nagród na konkursach o randze regionalnej oraz ogólnopolskiej m.in: Festiwal Pieśni o Morzu w Wejherowie, Pomorski Festiwal Pieśni Wielkopostnej w Kielnie, Regionalne Konkursy w ramach projektu Śpiewająca Polska.
Od stycznia 2016 roku prowadzi Chór Mieszany Cantores Veiherovienses. Z którym zdobywa laury na wielu festiwalach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej m.in: Festiwal Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej „Mundus Cantat” w Sopocie, Festiwal Pieśni o Morzu w Wejherowie, Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek w Chełmnie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. J. Świdra w Cieszynie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. S. Ormińskiego w Rumii.
Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni Sakralnej „Pater Noster”, który odbywa się w rodzinnej miejscowości Strzepcz. Silne więzi z gminą Linią zaowocowały napisaniem książki o działalności Chóru Pięciolinia z Linii. Książka została wydana w 2017 roku. Obecnie jestem wiceprezesem Stowarzyszenia Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej oraz fundacji Art of Freedom
MIKOŁAJ BASIUKIEWICZ
Pianista, klawiszowiec, kompozytor, aranżer. Urodzony 16.06.1993r. w Elblągu, obecnie rezydujący w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie prof. Włodzimierza Nahornego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wykształcenie szkolne w zakresie muzyki klasycznej oraz akademicka wiedza o muzyce improwizowanej pozwalają mu swobodnie poruszać w różnych stylistykach. Jego etykę pracy cechuje wszechstronność oraz bezkompromisowość w dążeniu do brzmieniowych celów.
W swoim dorobku fonograficznym ma 5 płyt. Koncertuje w Polsce i innych krajach Europy. Współpracował m.in. z: Danielem Nosewiczem, Łukaszem „L.U.C.” Rostkowskim, Sarsą, Patrycją Golą, Big Bandem Jana Konopa, Vincentem, Teatrem Atelier oraz Teatrami Muzycznymi w Gdyni, Łodzi, Toruniu. Współtworzył projekty muzyczne t.j.: 12 Kamieni, Rebel Babel Ensemble, Tribute to Justin Timberlake czy „Kamiszczi” Pawła Ruszkowskiego. Obecnie współpracuje z Emilem Miszkiem (The Sonic Syndicate oraz Carillon Electric Orchestra), Łukaszem Juźko, MaJLo oraz Olędzką. Jest kierownikiem muzycznym spektaklu ONCE (2021) w Kujawsko-Pomorskim Teatrze Muzycznym.
SŁAWEK KORYZNO
perkusista związany z Trójmiejskim środowiskiem muzycznym. Porusza się głównie w obszarze muzyki eksperymentalnej i improwizowanej. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa. W roku 2010-2011 studiował na uczelni ESMAE w Porto (Portugalia). Absolwent Politechniki Gdańskiej – specjalizacja Inżynieria Dźwięku.
Członek zespołów: Algorhythm, Tomasz Chyła Quintet, BLED, Leszek Możdżer Quartet, Michał Bąk Quartetto, Emil Miszk & The Sonic Syndicate, Nene Heroine. Współpracował między innymi z takimi muzykami jak: Zbigniew Namysłowski, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk, Sławek Jaskułke. Laureat krajowych i międzynarodowych konkursów, do najważniejszych z nich należą: Jazz Juniors, European Jazz Contest, Krokus Jazz Festiwal, Blue Note Poznan Competition, Ogólnopolski Przegląd Gdyńskiego Sax Clubu. Występował na krajowych oraz międzynarodowych festiwalach takich jak: Fara Music Jazz Festival (Włochy), Ni CaJazz Festiwal (Hiszpania), Polish Jazz Festival in Budapest (Węgry), Beijing Nine Gates International Jazz Festival (Chiny), Changchun Jazz Festival (Chiny), Hitch On Music Jazz International Exchange, Jazz Juniors, Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka Jazzowa, Enter Enea Festival.
Czterokrotnie nominowany do nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK w kategoriach: 2018 Jazzowa Płyta Roku („Mandala” Algorhythm), 2018 Debiut Roku („Eternal Entropy” Tomasz Chyła Quintet), 2019 Jazzowa Płyta Roku („Circlesongs” Tomasz Chyła Quintet), 2020 Jazzowa Płyta Roku („Termomix” Algorhythm).
MONIKA KAŹMIERCZAK
jest gdańską carillonistką od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort (2003/2004) u Ariego Abbenesa i Bernarda Winsemiusa, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.
W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis oraz brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2022 nagrany przez nią album Contemporary Carillon (PWM, seria Anaklasis) uzyskał nominację do nagrody Fryderyków w kategorii muzyki klasycznej.