loader image

24 lipca, sobota godz. 12:05 / wieża wieża Ratusza Głównego Miasta /

ceremonia otwarcia Jarmarku św. Dominika

Tubicinatores Gedanenses Ensemble /Gdańsk/
Monika Kaźmierczak /carillon – Gdańsk/

Vivat Gdańsk! – muzyka z Gdańska

Paweł Hulisz, Emil Miszk /trąbki – Gdańsk/
Monika Kaźmierczak /carillon – Gdańsk/

 

Christoph Werner (1617?-1650)
Pieśń biesiadna (opr. P. Hulisz) 

Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1719-1780)
Trio g 

Johann Valentin Meder (1649-1719)
Chaconne (opr. M. Kaźmierczak)

 Johann Graumann (1487-1541)
Nun lob, mein Seel, den Herren (Chwal, duszo moja, Pana, opr. E. Miszk) 

Christoph Werner
Pieśń weselna (opr. P. Hulisz)

Paweł Hulisz (*1975)
Ringing Out

Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756)
Dwa polonezy (ze zbioru 24 Polonezów we wszystkich tonacjach, opr. M. Kaźmierczak)

Johann Balthasar Christian Freisslich (1687-1764)
Możne Miasto – finał Kantaty na uroczysty dzień urodzin Najjaśniejszego i Wielmożnego Księcia i Pana Augusta III (opr. P. Hulisz) 

TUBICINATORES GEDANENSES

(Trębacze Gdańscy) to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. W skład zespołu wchodzi czterech trębaczy: Wojciech Brzozowski, Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski i Emil Miszk oraz kotlista Paweł Szewczyk. Od 7 lat, współpracując z miejskimi instytucjami, takimi jak: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Cappella Gedanensis, Muzeum Gdańska, Międzynarodowe Targi Gdańskie, artyści starają się rekonstruować dawne brzmienie muzyczne Grodu nad Motławą.

Grając na wieżach kościelnych i ratuszowej, również z towarzyszeniem carillonu, przywracają piękno gdańskiej muzyki wieżowej Turmmusik, praktykowanej w Gdańsku od XV wieku aż do XX wieku. Muzycy nawiązują też do wielkiej tradycji grania na uroczystym otwarciu i zamknięciu Jarmarku Dominikańskiego. Na tę okazję skomponowali specjalny hejnał. Towarzyszą również rekonstrukcjom XVII-wiecznych bitew na terenie Twierdzy Wisłoujście w ramach Festiwalu Wisłoujście 1628. Nagrali dwie płyty z muzyką, która była wykonywana z wież gdańskich kościołów, a także z oryginalnymi kompozycjami na korpus trąbek historycznych.  to jedyne tego typu wydawnictwa na polskim rynku fonograficznym, zawierające nagrania na tak charakterystyczny, a swego czasu bardzo popularny skład instrumentalny.

MONIKA KAŹMIERCZAK  

Gdańska carillonistka od 2001 roku.  Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego  na studia w Amersfoort (2003/2004), Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera. 

Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie. 

W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku. 

Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis. 

TUBICINATORES GEDANENSES

Trębacz, aranżer, kompozytor. Jest absolwentem gdańskiej i bydgoskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Cappellą Gedanensis i Teatrem Muzycznym w Gdyni. 

Współtworzy zespół Keepin` Tradition Jazz Quartet, Krystyna Durys Band, a jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z: Sylwią Grzeszczak, Eweliną Lisowską, Kamilem Bednarkiem, zespołem Behemoth, Deer Project, NPWM, Sound’n’Grease, Lady Pank, Coma, L.U.C. Z Sinfoniettą Consonus nagrał płytę Symphonic Theater of Dreams poświęconą zespołowi Dream Theater i płytę Exploration, z Jordanem Rudesem, klawiszowcem legendarnego zespołu Dream Theater. 

W 2012 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska, które przyczyniło się do nagrania pierwszej solowej płyty pt: SANACJA – „Już taki ze mnie zimny drań’’, z przebojami polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX wieku. 

Wykonuje muzykę barokową i klasyczną na instrumencie historycznym.  
Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje na wieżach kościołów i ratuszy, kontynuując starą gdańską praktykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska, zespół zrealizował dotychczas dwie płyty autorskie. Jest organizatorem festiwalu „Muzyka z gdańskich wież”. 

Współpraca z organistą Andrzejem Szadejko doprowadziła do powstania dwóch płyt o charaterze solowym: Rückpositiv z ariami A. Scarlattiego (sopran-Sylwia Olszyńska), a także Rückpositiv e la bella tromba z utworami kompozytorów włoskich XVII i XVIII wieku. (G.B. Viviani, P. Franceschini, D. Gabrieli, G. Fantini

Zajmuje się opracowywaniem starodruków muzycznych z XVII i XVIII wieku, znajdujących się w bibliotece PAN w Gdańsku – kantaty okolicznościowe kompozytorów gdańskich, m.in. J. B. C. Freisslich, J. V. Meder, F. Ch. Mohrheim, J. T. Roemhildt, J. D. Pucklitz,  
a także zbiorów biblioteki Hosianum w Olsztynie – XVIII wieczna muzyka liturgiczna. Założyciel zespołu Capella Warmiensis Restituta prezentującego odrestaurowane muzykalia warmińskie. 

Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 roku na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku, a także Hejnału skomponowanego w 2020 roku dla festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. 

W dorobku artystycznym ma ponad 50 nagrań płytowych, jako muzyk sesyjny, kameralista i solista, uczestniczy też w wielu festiwalach muzycznych. 

EMIL MISZK  

Edukację muzyczną rozpoczął w roku 1998 podejmując naukę gry na trąbce w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Mieczysława Michalskiego w Lęborku w klasie trąbki mgr Mirosława Pawlaka. W latach 2003-2009 kontynuował naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego. Następnie kontynuował edukację muzyczną w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego i mgr Adama Stachowiaka. Uzyskał tytuł magistra w Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności trąbka na Wydziale Instrumentalnym (2014) oraz Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Jazzu (2017), jak również tytuł magistra w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego Bydgoszczy w specjalności trąbka naturalna na Wydziale Instrumentalnym (2016). 

Emil Miszk jest założycielem kwintetu jazzowego Algorhythm, który ma na swoim koncie występy na wielu prestiżowych festiwalach m.in. Warsaw Summer Jazz Days, Sopot Jazz Festival, Jazz nad Odrą, So What’s Next, European Jazz Contest. Zespół ten wydał trzy autorskie albumy: Segments (2015), Mandala (2017), Termomix (2019). W 2017 roku Miszk założył oktet Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym nagrał dwa albumy: Don’t Hesitate! (2018) i Artificial Stupidity (2020). Wszystkie te wydawnictwa spotkały się z dużym uznaniem wśród publiczności oraz krytyków.  

Emil Miszk prowadzi bardzo bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch, Nikola Kołodziejczyk, Aleksandra Tomaszewska. 

Od 2019 roku jest wykładowcą na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Prowadzi również działalność dydaktyczną poza uczelnią, organizując warsztaty z improwizacji jazzowej w szkołach muzycznych na terenie województwa Pomorskiego.  

W roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę przemysłu muzycznego w Polsce – nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate! Poza tym, jest pięciokrotnie nominowanym artystą do nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK w kategorii Jazzowy Album Roku („Popular Music”, „Product Placement” Kamil Piotrowicz Sextet, „Mandala”, „Termomix” Algorhythm, „Artificial Stupidity”Emil Miszk & The Sonic Syndicate).