loader image

23.08 – piątek – godzina 20:30

/ wieża kościoła św. Katarzyny /

Podczas koncertu czytane będą fragmenty książki „Dziewczyna i uczony. Historia dwóch Rembrandtów z kolekcji Karoliny Lanckorońskiej” Gerdien Verschoor, przekład z niderlandzkiego: Alicja Oczko. Planowane jest też spokanie z autorką.

Malarstwo w dźwiękach – koncert literacki w 25. rocznicę Gdańskiego Festiwalu Carillonowego

Małgorzata Fiebig (Polska / Niderlandy)

Czyta: Laura Haras

Program:

Gert Oldenbeuving (1946*)
Nocturno St. Catharine (2000)

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941)
Menuet op. 14 no. 1 (opr. G. Kok)

  • Fragment 1 (Polska 1994, list)

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Ballo del Granduca (opr. G. Oldenbeuving)

  • Fragment 2 (Amsterdam)

Maciej Kamieński (1734-1821)
„Jakąż w tem krzywdę serce twoje czuje” z opery „Nędza Uszczęśliwiona” (opr. M. Fiebig)

  • Fragment 3 (Król Stanisław August Poniatowski)

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Pavana Lachrimea (opr. B. Winsemius)

  • Fragment 4 (obóz, Wielki Tydzień, Wielkanoc)

Józef Elsner (1769-1854)
Rondo a la Mazurek (opr. M. Fiebig)

  • Fragment 5 (1994, obrazy przyjeżdżają do Polski)

Fryderyk Chopin (1810-1849)
Polonez op. 40 nr 1 (opr. J. Callaerts)

MAŁGORZATA FIEBIG  

jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, gdzie ukończyła Wydział Instrumentalny w klasie organów oraz Wydział Dyrygentury Chóralnej. W latach 1999 – 2004 pełniła w Gdańsku funkcję miejskiej carillonistki na wieży kościoła Św. Katarzyny i wieży Ratusza Głównego Miasta. Kontynuując swoją edukację, studiowała w Niderlandzkiej Szkole Carillonowej w Amersfoort (Nederlandse Beiaardschool) w latach 2004-2007, gdzie otrzymała dyplom magisterski w klasie Fransa Haagena.
Jest laureatką nagród w konkursach carillonowych, występowała jako solistka w USA, Australii i wielu krajach Europy.
Od kwietnia 2011 roku pełni funkcję miejskiej carillonistki (stadsbeiaardier) na wieży St. Stevenstoren w Nijmegen, a od września 2011 roku także w Utrechcie, gdzie koncertuje na wieżach: Domtoren, Nicolaikerk i Torenpleinkerk. Wykonuje ponad 250 koncertów carillonowych rocznie, obejmujących utwory oryginalne oraz opracowania na carillon od muzyki dawnej do współczesnej, włączając w to aranżacje światowych przebojów muzyki rozrywkowej. Współcześni kompozytorzy powierzają jej prawykonania swoich utworów.
Od 2012 roku jest współorganizatorką i wykonawczynią Carillonowego Festiwalu Muzyki Dawnej (Beiaardfestival Oude Muziek) w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie (Festival Oude Muziek).
Nagrania jej wykonania utworów Davida Bowie i Avicii osiągnęły kilkumilionową liczbę wyświetleń na kanale YouTube. W sierpniu 2023 roku była gospodarzem XXI Światowego Kongresu Carillonowego w Utrechcie.

LAURA HARAS 

absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zadebiutowała rolą Griletty w operze „Aptekarz” Józefa Haydna, a zaraz potem „Hrabiny” w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Aktorka, śpiewaczka, aktorka reklamowa i dubbingowa. Śpiewa piosenkę aktorską, muzykę poważną i musicalową oraz poezję śpiewaną. Jest autorką cyklu spektakli muzyczno-teatralnych dla dzieci, który z powodzeniem realizuje w wielu instytucjach kulturalnych, takich jak m.in. Polska Filharmonia Bałtycka, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie czy Muzeum Sopotu. Koncertuje w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Finlandii czy Danii. Od czerwca 2019 – kierowniczka Teatru Gdańskiego Archipelagu Kultury.

GERDIEN VERSCHOOR  

jest historyczką sztuki, autorką powieści i literatury faktu. Pracuje także jako copywriterka i doradczyni w obszarze sztuki, dziedzictwa i współpracy międzynarodowej. Mieszkała wiele lat w Polsce, gdzie pracowała jako attaché kulturalna w Ambasadzie Królestwa Niderlandów i doktoryzowała się w Polskiej Akademii Nauk – Instytucie Historii Sztuki.
Do jej kontrahentów należą głównie muzea, instytucje zajmujące się dziedzictwem kulturowym i rządy.
Głównymi źródłami inspiracji dla jej twórczości literackiej są sztuka, literatura i historia Europy Środkowej. Jej książki często są zakorzenione w historii Polski, kraju, w którym przez wiele lat mieszkała i pracowała. II wojna światowa również często odgrywa znaczącą rolę.
Oprócz swojej pracy jako freelancerka, Verschoor pisze również na zamówienie teksty literackie.

XXVI Gdański Festiwal Carillonowy