23 lipca, piątek godz. 20:30 / wieża kościoła św. Katarzyny /
Tubicinatores Gedanenses /Gdańsk/
Monika Kaźmierczak /carillon – Gdańsk/
Musica festiva – koncert inauguracyjny
Krzysztof Falkowski (*1996)
Fanfara gdańska (2021)
Reinhard Keiser (1674-1739)
Intrada á 9 avanti l’opera „Ulysses”
Franz Ignaz Anton Tuma (1704-1774)
Sonata cum Tubis et Tympanis in C major (No. 2)
Franz Ignaz Anton Tuma (1704-1774)
Sonata cum Tubis et Tympanis in C major (No. 3)
Matthias Vanden Gheyn (1721-1785)
VI Preludium
Ferdinand Tobias Richter (1651-1711)
Sonata in C major zür Oper “Le promesse degli Dei”
Mathias Öttl (1675-1725)
Sonata in C major á 4 Clarinis concertatis
ok. godz. 21:15
Jakub Nikiel (*1990)
Echa Gdańska (2016) na carillon, elektronikę i Fontannę Heweliusza
TUBICINATORES GEDANENSES
(Trębacze Gdańscy) to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. W skład zespołu wchodzi czterech trębaczy: Wojciech Brzozowski, Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski i Emil Miszk oraz kotlista Paweł Szewczyk. Od 7 lat, współpracując z miejskimi instytucjami, takimi jak: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Cappella Gedanensis, Muzeum Gdańska, Międzynarodowe Targi Gdańskie, artyści starają się rekonstruować dawne brzmienie muzyczne Grodu nad Motławą.
Grając na wieżach kościelnych i ratuszowej, również z towarzyszeniem carillonu, przywracają piękno gdańskiej muzyki wieżowej Turmmusik, praktykowanej w Gdańsku od XV wieku aż do XX wieku. Muzycy nawiązują też do wielkiej tradycji grania na uroczystym otwarciu i zamknięciu Jarmarku Dominikańskiego. Na tę okazję skomponowali specjalny hejnał. Towarzyszą również rekonstrukcjom XVII-wiecznych bitew na terenie Twierdzy Wisłoujście w ramach Festiwalu Wisłoujście 1628. Nagrali dwie płyty z muzyką, która była wykonywana z wież gdańskich kościołów, a także z oryginalnymi kompozycjami na korpus trąbek historycznych. Są to jedyne tego typu wydawnictwa na polskim rynku fonograficznym, zawierające nagrania na tak charakterystyczny, a swego czasu bardzo popularny skład instrumentalny.
MONIKA KAŹMIERCZAK
Gdańska carillonistka od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort (2003/2004), Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.
W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis.