loader image

22 lipca, piątek godz. 20:30 / wieża kościoła św. Katarzyny /

Urbis sonos – premiera płyty

Emil Miszk, Paweł Hulisz /trąbki naturalne – Gdańsk/
Monika Kaźmierczak /carillon – Gdańsk

Program: 

Anonim  (XVI w.)
Canciones de clarines:

  • Entrada de clarines
  • Canción de clarín
  • Otra canción, con eco
  • Canción de clarín, muy aprisa el compás, respondiendo el eco

Pal Esterhazy von Galanta
 (1635-1713)
Sonata Secunda a 2:  

  • Adagio
  • Allegro
  • Adagio
  • Adagio
  • Allegro

Johann Valentin Meder  (1649-1719)
Chaconne (arr. M. Kaźmierczak – carillon solo)

 Heinrich Ignaz Franz von Biber (1655-1704)
12 sonatae a due  

Friedrich Christian Mohrheim (1719-1780 (1719-1780)
Trio g (arr. M. Kaźmierczak – carillon solo)

 Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Suita oparta na framentach Water music:

  • Andante – Allegro
  • Gigua
  • Menuett
  • Feldruf
  • Marcia

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
Airs de Triomphe:

  • Gai
  • Anime
  • Gai

 ok. 21:15 – Katarzyna Kwiecień-Długosz (*1978)
Nihil constat na carillon, elektronikę i Fontannę Heweliusza

PAWEŁ HULISZ 

 Trębacz, aranżer, kompozytor, doktor sztuk muzycznych. Absolwent gdańskiej i bydgoskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni.

Współtworzy zespół SANACJA, Krystyna Durys Band, a jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z: Sylwią Grzeszczak, Eweliną Lisowską, Kamilem Bednarkiem, zespołami: Behemoth, Deer Project, NPWM, Sound’n’Grease, Lady Pank, Coma, L.U.C.

Z Sinfoniettą Consonus nagrał płytę Symphonic Theater of Dreams poświęconą zespołowi Dream Theater i płytę Exploration, z Jordanem Rudesem, klawiszowcem legendarnego zespołu Dream Theater. W ramach projektu Rebel Babel stworzył aranżacje dla m.in.: Piotra Roguckiego, Kamila Bednarka, Igora Herbuta, Natalii Kukulskiej, Renaty Przemyk, Abradaba, Mateusza Pospieszalskiego, Voo Voo, etc.

W 2012 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska, które przyczyniło się do nagrania pierwszej solowej płyty pt: SANACJA – „Już taki ze mnie zimny drań’’, z przebojami polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX wieku.

Wykonuje muzykę barokową i klasyczną na instrumencie historycznym.
Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje na wieżach kościołów i ratuszy, kontynuując starą gdańską praktykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska, zespół zrealizował dotychczas dwie płyty autorskie. Jest organizatorem festiwalu „Muzyka z gdańskich wież”. Współpraca z organistą Andrzejem Szadejko doprowadziła do realizacji dwóch płyt o charaterze solowym: Rückpositiv z ariami obligato A. Scarlattiego i Rückpositiv e la bella tromba z utworami kompozytorów włoskich XVII i XVIII wieku. W 2021 roku razem z Moniką Kaźmierczak – miejską carillonerką i Emilem Miszkiem – trębaczem, nagrał płytę Urbis Sonos z barokową muzyką opracowaną na dwie trąbki historyczne i carillon.

Zajmuje się opracowywaniem starodruków muzycznych z XVII i XVIII wieku, znajdujących się w bibliotece PAN w Gdańsku – kantaty okolicznościowe kompozytorów gdańskich, m.in. J. B. C. Freisslich, J. V. Meder, F. Ch. Mohrheim,  J. T. Roemhildt, J. D. Pucklitz, a także zbiorów biblioteki Hosianum w Olsztynie – XVIII wieczna muzyka liturgiczna. Powołał do życia zespół Capella Warmiensis Restituta prezentujący odrestaurowane muzykalia warmińskie, rozpoczynając serią wydawniczą Musica Warmiesis dla wytwórni DUX.

Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 roku na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku, a także Hejnału skomponowanego w 2020 roku dla festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.

W dorobku artystycznym ma około 60 nagrań płytowych, jako muzyk sesyjny, kameralista i solista, uczestniczy też w wielu festiwalach muzycznych.

EMIL MISZK  

Edukację muzyczną rozpoczął w roku 1998 podejmując naukę gry na trąbce w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Mieczysława Michalskiego w Lęborku w klasie trąbki mgr Mirosława Pawlaka. W latach 2003-2009 kontynuował naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego. Następnie kontynuował edukację muzyczną w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego i mgr Adama Stachowiaka. Uzyskał tytuł magistra w Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności trąbka na Wydziale Instrumentalnym (2014) oraz Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Jazzu (2017), jak również tytuł magistra w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego Bydgoszczy w specjalności trąbka naturalna na Wydziale Instrumentalnym (2016). 

Emil Miszk jest założycielem kwintetu jazzowego Algorhythm, który ma na swoim koncie występy na wielu prestiżowych festiwalach m.in. Warsaw Summer Jazz Days, Sopot Jazz Festival, Jazz nad Odrą, So What’s Next, European Jazz Contest. Zespół ten wydał trzy autorskie albumy: Segments (2015), Mandala (2017), Termomix (2019). W 2017 roku Miszk założył oktet Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym nagrał dwa albumy: Don’t Hesitate! (2018) i Artificial Stupidity (2020). Wszystkie te wydawnictwa spotkały się z dużym uznaniem wśród publiczności oraz krytyków.  

Emil Miszk prowadzi bardzo bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch, Nikola Kołodziejczyk, Aleksandra Tomaszewska. 

Od 2019 roku jest wykładowcą na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Prowadzi również działalność dydaktyczną poza uczelnią, organizując warsztaty z improwizacji jazzowej w szkołach muzycznych na terenie województwa Pomorskiego.  

W roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę przemysłu muzycznego w Polsce – nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate! Poza tym, jest pięciokrotnie nominowanym artystą do nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK w kategorii Jazzowy Album Roku („Popular Music”, „Product Placement” Kamil Piotrowicz Sextet, „Mandala”, „Termomix” Algorhythm, „Artificial Stupidity”Emil Miszk & The Sonic Syndicate).

MONIKA KAŹMIERCZAK  

Gdańska carillonistka od 2001 roku.  Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort (2003/2004) u Ariego Abbenesa i Bernarda Winsemiusa, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.

Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie (2003 – I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym w Almelo, 2004 – II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym w Venlo, 2008 – finał Międzynarodowego Konkursu Carillonowego im. Królowej Fabioli w Mechelen, 2013 – III miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym dla Duetów w Zwolle).

W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier i nagrań nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis, odznaczona została też brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2022 nagrany przez nią album Contemporary Carillon (PWM, seria Anaklasis) uzyskał nominację do nagrody Fryderyków w kategorii muzyki klasycznej.