loader image

21.07 – piątek – godzina 20:30

/ wieża kościoła św. Katarzyny /

Ringing Out – Nowe brzmienia na carillon i instrumenty dęte

Emil Miszk, Paweł Hulisz – trąbki

Adam Wiśniewski – puzon

Monika Kaźmierczak – carillon

Program:

Emil Miszk (*1990)
Legenda

Cezary Paciorek (*1968)
Ave Maria (premiera)

Daniel Badecki (*1994)
Festive Fanfare (premiera, zwycięzca konkursu kompozytorskiego)

Krzysztof Falkowski (*1996)
Little Variation

Johann Graumann (1487-1541)
Nun lob mein’ Seel’ den Herren (Sław duszo moja Pana, opr. E. Miszk)

Emil Miszk
Forgetfulness

Katarzyna Kwiecień-Długosz (*1978)
Daylight

Paweł Hulisz (*1975)
Ringing Out

ok. godz. 21.15

Katarzyna Kwiecień-Długosz
Nihil constat na carillon, elektronikę i Fontannę Heweliusza

MONIKA KAŹMIERCZAK  

jest gdańską carillonistką od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort (2003/2004) u Ariego Abbenesa i Bernarda Winsemiusa, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.

Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.

W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis oraz brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2022 nagrany przez nią album Contemporary Carillon (PWM, seria Anaklasis) uzyskał nominację do nagrody Fryderyków w kategorii muzyki klasycznej.

EMIL MISZK  

trębacz, propagator muzyki improwizowanej. Miłośnik szerokiej perspektywy i długiego dystansu. Patrzy na rzeczy pod różnym kątem. Prowadzi bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch. Współtwórca niezależnego wydawnictwa Alpaka Records. PESH, BLED, Tomasz Chyła Quintet czy kwartet trąbek historycznych Tubicinatores Gedanenses to tylko niektóre z zespołów, w które jest zaangażowany. 

Lider zespołu Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym w roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę środowiska muzycznego w Polsce – nagrodę FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate!”.

PAWEŁ HULISZ   

Trębacz, aranżer, kompozytor, doktor sztuk muzycznych. Absolwent gdańskiej i bydgoskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni.

Współtworzy zespół SANACJA, Krystyna Durys Band, a jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z: Sylwią Grzeszczak, Eweliną Lisowską, Kamilem Bednarkiem, zespołami: Behemoth, Deer Project, NPWM, Sound’n’Grease, Lady Pank, Coma, L.U.C.
Z Sinfoniettą Consonus nagrał płytę Symphonic Theater of Dreams poświęconą zespołowi Dream Theater i płytę Exploration, z Jordanem Rudesem, klawiszowcem tego legendarnego zespołu. W ramach projektu Rebel Babel tworzył aranżacje dla m.in.: Krystyny Prońko, Piotra Roguckiego, Kamila Bednarka, Igora Herbuta, Natalii Kukulskiej, Renaty Przemyk, Abradaba, Mateusza Pospieszalskiego, Micromusic, Voo Voo, etc. W latach 2009 – 2019 był pierwszym trębaczem Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej w Olsztynie.

W 2012 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska,
które przyczyniło się do nagrania pierwszej solowej płyty pt: SANACJA – „Już taki ze mnie zimny drań’’, z przebojami polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX wieku.

Wykonuje muzykę barokową i klasyczną na instrumencie historycznym.
Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje na wieżach kościołów i ratuszy, kontynuując starą gdańską praktykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska, zespół zrealizował dotychczas dwie płyty autorskie. Jest organizatorem festiwalu „Muzyka z gdańskich wież”. Współpraca z organistą Andrzejem Szadejko doprowadziła do realizacji dwóch płyt o charaterze solowym: Rückpositiv z ariami obligato A. Scarlattiego (2013) i Rückpositiv e la bella tromba z utworami kompozytorów włoskich XVII i XVIII wieku (2016). W 2021 roku razem z Moniką Kaźmierczak – miejską carillonistką i Emilem Miszkiem – trębaczem, nagrał płytę Urbis Sonos z barokową muzyką opracowaną na dwie trąbki historyczne i carillon.

Zajmuje się opracowywaniem i rekonstrukcją starodruków muzycznych z XVII i XVIII wieku, znajdujących się w bibliotece PAN w Gdańsku, zbiorów biblioteki Hosianum w Olsztynie, a także zbiorów Biblioteki Diecezjalnej im. Biskupa Jana Bernarda Szlagi w Pelplinie. Powołał do życia zespół Capella Warmiensis Restituta prezentujący odrestaurowane muzykalia warmińskie, rozpoczynając serią wydawniczą Musica Warmiesis dla wytwórni DUX.

Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 roku na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku, a także Hejnału skomponowanego w 2020 roku dla festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. W dorobku artystycznym ma około 60 nagrań płytowych, jako muzyk sesyjny, kameralista i solista.

ADAM WIŚNIEWSKI   

Absolwent Państwowej Szkołu Muzycznej II st. w Gdańsku-Wrzeszczu w klasie puzonu mgr. Andrzeja Chodzińskiego. Jest laureatem V miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Częstochowie oraz I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu. Od 1991 roku jest pierwszym puzonistą orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, z którą występował na wielu koncertach w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Portugalii, Rosji, a także w Chinach i USA. Występuje regularnie z recitalami solowymi (m.in. w duecie z waltornią i organami) oraz kameralnymi, jako członek Amber Brass Kwintet i Kwartetu Puzonowego PFB.

Swoich zainteresowań muzycznych nie ogranicza do klasyki – często i chętnie wykonuje też muzykę rozrywkową i jazz. Wśród wielu cenionych zespołów tej branży, z którymi współpracował i współpracuje są m.in. Rama 111, Riverboat Ramblers Swing Orchestra, Seaside Dixieland Emila Kowalskiego, Big-Band Gdańsk Jerzego Partyki i Alex Band Aleksandra Maliszewskiego. Za płytę „In the Rhythm of Chopin” nagraną z zespołem Eljazz Big-Band otrzymał w roku 2012 Platynową Płytę.