loader image

20 sierpnia, sobota godz. 12:05 /wieża Ratusza Głównego Miasta/

Weekend litewski: Echa dzwonów litewskich 

Kęstutis Kačinskas /Kłajpeda, Litwa/, Monika Kaźmierczak /Gdańsk/ 

 

Kęstutis Kačinskas:

Stasys Šimkus (1867–1946)
Urodziliśmy się Litwinami (Lietuviais esame mes gimę)

Mikalojus Konstnatinas Čiurlionis (1875–1911)
Preludium op. 6 nr 1
Preludium op. 11 nr 3
Preludium op. 7 nr 2

Balys Dvarionas (1904–1972)
Dwa Mikropreludia (Du mikropreliudai)

Juozas Naujalis (1869–1934)
Marzenie (Svajonė)  

Kęstutis Kačinskas (*1955)
Karuzela (Karuselė)

(wszystkie opracowania: K. Kačinskas)

Monika Kaźmierczak:

Kęstutis Kačinskas (*1955)
Elegia (Elegija)

Zita Bružaitė (*1966)
Epitafium dla Juliusa (Epitafija Juliui)

Algirdas Klova (*1958)
Przezroczysty (Permatomas)

Loreta Narvilaite (*1965)
Dzwon mówi w ciszę (Varpas Prabyla Į Tylą)

Loreta Narvilaite
Dzwonowe mosty (Varpų tiltai) – premiera

KĘSTUTIS KAČINSKAS  

Kłajpedzki carillonista od ponad trzydziestu lat jest oddanym ambasadorem tego majestatycznego instrumentu, grając co roku ponad pięćdziesiąt koncertów. Zagrał też ponad sześćdziesiąt koncertów zagranicznych: w Niemczech, Niderlandach, Danii i Stanach Zjednoczonych. Kęstutis również komponuje i aranżuje utwory na carillon. Podczas koncertu w Gdańsku zagra między innymi własne kompozycje. Jest też dyrygentem kłajpedzkiego chóru “Aukuras”.

Jesienią 2019 roku Kłajpedzka Sala Koncertowa (Klaipėda Concert Hall) zainicjowała projekt edukacyjny „Odkryj carillon”, który umożliwił młodym utalentowanym muzykom zapoznanie się z tym instrumentem i naukę gry pod okiem Stanislovasa Žilevičiusa. Uczestnicy projektu Ignas Vydeika (z kłajpedzkiego konserwatorium im. Stasysa Šimkusa) i Vilius Aleinikovas (z Państwowej Szkoły Sztuki im. M. K.Čiurlionisa) grali m.in. podczas koncertu otwierającego Kłajpedzki Festiwal Carillonowy w 2022 roku.

MONIKA KAŹMIERCZAK

jest gdańską carillonistką od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału (2001), stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort (2003/2004) u Ariego Abbenesa i Bernarda Winsemiusa, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie (2003 – I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym w Almelo, 2004 – II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym w Venlo, 2008 – finał Międzynarodowego Konkursu Carillonowego im. Królowej Fabioli w Mechelen, 2013 – III miejsce w Międzynarodowym Konkursie Carillonowym dla Duetów w Zwolle).
W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Od 2018 roku nominalnie pełni funkcję carillonistki miejskiej. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku (m.in. Gdański Festiwal Carillonowy, cykl Muzyka z gdańskich wież z zespołem Tubicinatores Gedanenses) i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in. Dokonuje wielu premier i nagrań nowej muzyki, m.in. takich kompozytorów jak Katarzyna Kwiecień-Długosz, Paweł Mykietyn, Elżbieta Sikora, Aleksander Nowak, Agata Zubel, Zygmunt Krauze. Sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. W 2021 roku otrzymała najważniejsze wyróżnienie kulturalne w Gdańsku – nagrodę Splendor Gedanensis, odznaczona została też brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2022 nagrany przez nią album Contemporary Carillon (PWM, seria Anaklasis) uzyskał nominację do nagrody Fryderyków w kategorii muzyki klasycznej.